Тема уроку: «Стародавні Індія та Китай»
Мета уроку:
- систематизувати знання учнів з теми,допомогти їм сформувати висновки про значення історії Стародавньої Індії та Стародавнього Китаю;
- розвивати вміння аналізувати, співставляти, логічно мислити;
- продовжувати формувати вміння працювати з картою, узагальнювати, порівнювати, висловлювати і доводити особисту точку зору;
- виховувати пізнавальний інтерес до уроків історії, почуття зацікавленості, інтересу до культурних надбань народів світу.
Тип уроку: брейн-ринг.
Обладнання: карта «Стародавня Індія та Китай», відеоматеріали , дидактичний матеріал.
Вступне слово вчителя. Ми закінчили вивчення дуже цікавої теми «Стародавні Індія та Китай». Надбання цих народів і сьогодні використовує все людство. А що це за надбання, якою була історія цих країн, про це ми з вами поговоримо під час уроку. (Клас заздалегідь було розділено на команди. Одна команда буде представляти країну «Індію», а друга команда - «Стародавній Китай»).
Перший конкурс. Назва та емблема команди.
Другий конкурс. Що ми знаємо про географічне положення країн? (в конвертах містяться розрізані мапи країн, потрібно зібрати країну та сказати, що то за країна ).
Третій конкурс. Що ви знаєте про географічне положення та природу країн?
1. Назвіть країну на півночі, найвищі у світі гори Гімалаї, на півдні півострів омивають води теплого океану, протікають дві річки Інд і Ганг (Індія).
2. Гірська країна, яку називають Піднебесною, або Серединним царством, бо вважали, що вона лежить посеред чотирьох морів (Китай).
3. Покажіть на карті ці країни.
4. Яку річку, в якій країні і чому називали «бичем Китаю» або «річкою, що надриває серце (Китай, р. Хуанхе).
5.В давнину долина цієї річки була вкрита болотами та непрохідними лісами-джунглями. Що це за річка і в якій країні?( Індія, р. Ганг)
6.Назвіть півострів, на якому розташовується Індія (Індостан)
7.Назвіть дві великі річки Індії (Інд, Ганг)
8.Назвіть дві великі річки Китаю (Хуанхе, Янцзи)
9.Чому в Індії жаркий клімат?(Півострів омивається теплим Індійським океаном, Гімалаї захищають від холодних північних вітрів)
10.Чому китайці називали свою державу Серединним царством?(Китай, за давніми уявленнями, розміщувався між 4 морями – Східне, Південне, Піщане, Скелясте)
11.Яку річку називають «горем Китаю»? Чому? (Хуанхе, через часті повені)
Четвертий конкурс. Національний костюм.
Домашня заготовка - національний костюм (команди представляють китайський та індійський костюми).
П’ятий конкурс.
1. Долини річок були дуже родючими і тому стародавні індійці займалися …(землеробством).
2.Про що йде мова: «Вирощувати його важко, по коліно у воді селяни орали плугом поля і садили.
3.Про що йде мова: «невеличкі черв’ячки, які живляться листям, вони обмотуються тоненькими ниточками і утворюють кокон, його розмотували і ткали з цієї пряжі тканину» (шовківництво).
4. Китайці винайшли шовківництво, а яку тканину першими освоїли ремісники Хараппи ? (бавовну).
5. Про що йде мова:«Глину закопували у землю на кілька десятиліть, а потім робили гарні і дорогі вироби, які продавали на вагу золота» (фарфор або порцеляна).
6.Кому належать слова «Правитель – вітер, підлеглі трава, куди вітер віє, туди трава й хилиться»?(Конфуцій ).
7. Де розташовувалися кишені у китайському одязі? (в руках, які були довгі і широкі).
8 Що означає жест – стиснутий кулак, піднесений до лоба? (так китайці вітались).
9. Який філософ вважав, що чим міцнішою буде сім'я, тим міцнішою буде й держава? (Конфуцій).
Шостий конкурс. Домашня заготовка - історична сенсація. (Цікава, невідома інформація для багатьох з присутніх).
Сьомий конкурс. У світі цікавого.
1. Ні до, ні після історії Стародавнього Китаю та Стародавньої Індії, людство не знало таких споруд. Підказка: довжина споруди – 6700 км. Висота- 10 м., ширина 5,5 м, єдине творіння людських рук на землі, яке видно з Місяця(велика Китайська стіна).
2. Цей пережиток обмежував життя кожної людини в межах однієї групи людей. Підказка: 4 групи, Бог Брахма, шудри, недоторкані (варни).
3. Засіб лікування без ліків та збереження здоров’я. Підказка: мета – підкорити тіло розуму, волі; затримати пульс і дихання до стану померлого; не відчувати холоду; досягти блаженства душі (йога).
Дванадцятий конкурс. Виправ помилку.
(Команда отримує однаковий текст, у якому треба виправити помилки).
Суперфінал (команди відповідають по черзі).
Афоризми
1. Кому належать слова: «Життя – це страждання»? (Будда)
2. Кому належать слова: «Причина страждань – бажання»? (Будда)
3. Кому належать слова: «Правитель мусить бути правителем, батько – батьком, а син – сином» (Конфуцій)
4. Кому належать слова: «Чого собі не побажаєш – того й не роби іншим» (Конфуцій)
5. Кому належать слова: «Молоді люди мусять удома виявляти повагу до батьків, а поза домом – пошану до старших» (Конфуцій)
6. Кому належать слова: «У світі багато різних речей, але всі вони повертаються до свого початку. Повернення до початку називається спокоєм» (Лао-Цзи)
7. Кому належать слова: «Той, хто діє, зазнає невдачі. Той, хто чимось володіє, – втрачає, а потім за цим жалкує. Наймудріший не діє, і тому не зазнає невдач» (Лао-Цзи)
Цікавинки
1. З якої частини тіла Брахма створив брахманів? (вуста)
2. З якої частини тіла Брахма створив кшатріїв? (руки)
3. З якої частини тіла Брахма створив вайшів? (стегно)
4. З якої частини тіла Брахма створив шудрів? (ноги)
5. Назвіть найвидатніші надбання індійців, які збагатили світову культуру («арабські цифри», цифра «нуль», шахмати)
6. Назвіть найвидатніші надбання китайців, які збагатили світову культуру (компас, шовк, чай, порцеляна (фарфор), віялка для зерна, кермо для судна)
7. Хто такий син Неба? (імператор у Давньому Китаї)
8. Що китайці називають «найдовшим кладовищем світу» та «стіною сліз»? (Велика Китайська стіна)
9. Хто з правителів Китаю розпочав спорудження Великої Китайської стіни? (Цінь Шіхуанді)
10.Як будувалася Велика Китайська стіна? (протягом 10 років, взяло участь бл. 2 млн чоловік)
11.Чому Велику китайську стіну називають одним з нових чудес світу? (довжина 6,5 тис. км (сучасні дослідження 8851 км); максимальна висота 10 м, середня висота 7,6 м; ширина 5,5 м)
12. «Золотий лотос». Що це ? (Китай: це маленькі покалічені ніжки жінок).
13. Їх нанизували на шворки по тисячі штук і носили у вигляді зв’язок (Китай: дрібні гроші).
14. Що поєднує слова: кістки, бамбук, шовк, папір? (на них писали у Стародавньому Китаї)
15. Що означає слово « чай» ?(молодий листочок).
16.Назвіть головну землеробську культуру Китаю (рис)
17.Опишіть одяг китайців (халати, підперезані поясами з великими кишенями)
Презентація «Стародавній Китай та Стародавня Індія».
Висновки
Кожний учень висловлює по черзі свою точку зору, свій погляд на значення історії Стародавніх Індії та Китаю. Підраховуємо бали, нагороджуємо переможців.
Діти, як ви гадаєте, Геродот та Кліо пропустять нас через кордон з нашим запасом знань.
А пропускним білетом на наступний урок буде наступне домашнє завдання: скласти кроссворд.
1. Назвіть релігії, які виникли в Індії та поширилися по всьому світу (індуїзм, буддизм)
2. Назвіть релігії, які виникли в Китаї та поширилися по всьому світу (конфуціанство, даосизм)
3. Загальна назва богів у Стародавній Індії (деви)
4. Скільки згадується найдавніших богів у Ведах?(від 33 до 3339)
5. На які сфери поділяли свій пантеон найдавніші індійці?(повітряна, земна, небесна)
6. Священна річка у індійців (Ганг)
7. Священні тварини у індійців (корова, мавпа, слон)
8. Хто такий Брахма? (1 з головних богів у брахманізмі, бог-творець)
9. Хто такий Вішну? (1 з головних богів у брахманізмі, бог-захисник)
10. Хто такий Шива? (1 з головних богів у брахманізмі, бог-руйнівник)
11. Хто такий Крішна? (земне втілення бога Вішну)
12. Хто така Лакшмі? (богиня краси і кохання у брахманізмі, дружина Вішну)
Кожний учень висловлює по черзі свою точку зору, свій погляд на значення історії Стародавніх Індії та Китаю. Підраховуємо бали, нагороджуємо переможців.
Діти, як ви гадаєте, Геродот та Кліо пропустять нас через кордон з нашим запасом знань.
А пропускним білетом на наступний урок буде наступне домашнє завдання: скласти кроссворд.
Країни та винаходи, що були в них здійснені:
1. Індія шахи
компас
вовняна тканина
2. Китай папір
шовкові тканини
чай
десяткова система цифр
Арабські цифри
Порох
Лаки
Голкотерапія
фарфор