Нариси з розвитку освіти Волсвинської школи (продовження3)
Освіта у 2000 – 2010 роках.
Зміни, що відбулися в Україні протягом 10 – 15 років ( здобуття незалежності, становлення ринкової економіки, демократизація суспільства), стали під -грунтям для реформування освіти.
Постіндустріальне сьогодення з його надзвичайним швидким темпом розвитку технологій ставить перед школою надскладне й найважче завдання підготовки не вузькопрофільних фахівців, а людей спроможних оперативно оволодівати новими знаннями й навичками, котрі здатні навчатися й переучуватися відповідно до нових потреб суспільства.
Загалом перехід на 12 – річну освіту ( у 2001 році пішли в школу діти, які будуть вчитися 12 років) став і для освітян, і для тих, хто покликаний забезпечувати процес навчання якісними засобами навчання, насамперед, авторів підручників і видавців, надзвичайно серйозним випробовуванням.
Недоліком радянської освітньої системи, які полягали насамперед у відсутності функціональної безперервної освіти, за якої школа мала б готувати до вузу, а вуз – до роботи на виробництві, стали очевидні саме тоді, коли протягом десятка років не функціонував вивірений механізм передачі умінь та навичок досвідченими працівниками молодим спеціалістам. Адже саме в цей період тисячі випускників вузів і молодих вчителів через хронічне безгрошів’я залишали невдячну працю в школах, в садочках і поринули в бізнес, як самі його розуміли. Наслідки цього країна відчуватиме ще довго.
Зараз в Україні йде процес формування демократичної держави й громадянського суспільства, тому з’явилися нові завдання шкільної освіти, яка має дати учням не лише знання, а й сприяти формуванню їхнього ставлення до ідей і цінностей громадянського суспільства та правової держави. Отже, нове суспільство – суспільство майбутнього - вимагає нові вимоги до освіти.
«Технології завтрашнього дня, - зазначав англійський філософ О.Тоффлер, - потребують не мільйонів поверхово начитаних людей, готових працювати в унісон на безкінечних монотонних роботах, не людей, які виконують накази, не змигнувши оком, а людей, що можуть приймати критичні рішення, знаходити свій шлях у новому оточенні та достатньо швидко встановлюють нові стосунки в реальності, що швидко змінюється».
Відповідно до цього, основним завданням учителя на сучасному етапі є сприяння активізації пізнавальної діяльності учнів, створення умов для їх самонавчання, а не пасивне підкорення його вимогам.
На уроках діти мають вчитися мислити, узагальнювати, оцінювати та аналізувати, а також застосовувати свої знання на практиці. Сучасним учням потрібні інші навички: думати, розуміти сутність речей, осмислювати ідеї та концепції і вже на підставі цього вміти шукати потрібну інформацію, тлумачити її та застосовувати для конкретних умов. За таких умов співвідношення «Вчитель – учень» давно змінило наш зміст. Учитель уже перестав бути передавачем знань і єдиним джерелом інформації, а став організатором пізнавальної діяльності учнів.
Всі навчальні програми створені на базі Державного стандарту базової та повної середньої освіти.
Протягом останнього десятиріччя ХХ – початку ХХІ ст. зміст шкільної освіти зазнав глибоких докорінних змін, які знайшли своє відображення в навчальних планах, програмах та Державних стандартах. Виходячи з характеру змін, що відбулися можна виділити такі етапи:
1. 1989 – 1992 рр – період вдосконалення програм із урахуванням «нового політичного мислення» та орієнтації за старим формаційним підходом та радянськими схемами;
2.1992 – 1996 рр. – період формування змісту предметів за новими схемами, відхід від формаційного підходу як єдино правильного та спроби впровадити цивілізаційний підхід;
3.1996 – 2005 рр. – час, пов’язаний зі створенням нових схем і підходів у формуванні змісту шкільної освіти, що було закріплено у програмі 1996 р. та її нових редакціях (1998 та 2001 рр.), проектах державних стандартів (1997, 2003 рр.), прийняттям програм для 12 – річної загальноосвітньої школи (2005р,). Протягом цього періоду неодноразово змінювалася структура шкільної освіти.
Шкільна програма для 12- річної школи ґрунтується на нових засадах, беручи за основу орієнтацію на кінцевий результат та компетентнісний підхід.
Реформування системи загальної середньої освіти, пов’язане з переходом на 12 – річний термін навчання, введенням 12 – бальної системи оцінювання навчальних досягнень учнів, системи тематичного оцінювання, інтенсивний розвиток науки зумовили необхідність внесення змін і в редакції програми1998 року.
З 2000 року відбувається перехід на нову систему контролю 12-бальну шкалу оцінювання навчальних досягнень учнів.
З метою поширення досвіду, з метою допомоги вчителям з 15.09.2000 року в школі видано наказ про створення чотирьох методичних об’єднань, а саме:
1.Методобєднання початкових класів – керівник Лішка Мирослава Василівна. Мета: «Вдосконалення методики уроку на основі розвиваючого навчання».
Троць Ганна Іванівна, Сторощук Люба Петрівна, Рісна Галина Василівна, Лішка Мирослава Василівна (зліва – направо).
2.Методоб’єднання гуманітарного циклу – керівник Гнатів Стефанія Яківна . Мета: «Впровадження інтерактивних технологій при вивченні предметів гуманітарного циклу».
Бутко Ганна Павлівна, Запісоцька Галина Григорівна, Гнатів Стефанія Яківна, Рогаля Люба Іванівна, Климчук Надія Григорівна, Лялюк Катерина Василівна ( зліва – направо).
3.Методобєднання природничо – гуманітарного циклу – керівник Меда Марія Степанівна. Мета: Модульне навчання, його можливості для розвиваючого навчання при вивченні предметів природничо - математичних дисциплін.
Стельмащук Наталія Іванівна, Ващук Лариса Данилівна, Мегіс Іван Володимирович, Сироїд Катерина Василівна, Меда Марія Степанівна, Запісоцький Роман Васильович ( зліва – направо).
4.Методоб’єднання класних керівників – керівник Климчук Надія Григорівна. Мета: «Утвердження національної свідомості, виховання загальнолюдських моральних якостей».
Рогаля Люба Іванівна, Бутко Ганна Павлівна, Запісоцька Галина Григорівна, Климчук Надія Григорівна, Гнатів Стефанія Яківна ( зліва – направо).
Вчителями працювали:
1.Лялюк ( Троць) Катерина Василівна – вчитель англійської мови з 01.09.2000 року.
Троць (Лялюк) Катерина Василівна ( нар.28.03. 1981 р)
Народилася Катерина Василівна 28 березня 1981 року в місті Червонограді. З 1996 по 2000 рік навчалася в Бродівському педагогічному училищі, яке закінчила за спеціальністю «вчитель початкових класів та англійська мова в початкових класах».
З 2000 року прийнята на посаду вчителя англійської мови у Волсвинську СЗШ І-ІІ ст. У 2005 році закінчила Рівненський державний гуманітарний університет, отримавши спеціальність «вчитель англійської мови та зарубіжної літератури». Спеціаліст Другої кваліфікаційної категорії.
2.Мегіс Іван Володимирович – вчитель фізичного виховання та трудового навчання.
Мегіс Іван Володимирович ( нар. 20.01.1979 р.)
Народився Іван Володимирович 20 січня 1979 року в селі Ланкове Сокальського району Львівської області. З 1986 року навчався в Сокальській середній школі №3, яку успішно закінчив у 1996 році. Протягом 1996 по 2001 рік навчався на денній формі навчання у Чернівецькому університеті на географічному факультеті. З 2001 по 2004 рік працював вчителем у Лучицькій школі.
З 01.09.2004 року працює вчителем фізичного виховання та трудового навчання в Волсвинській школі. Категорія - спеціаліст.
3.Зубенко Ольга Володимирівна – вчитель англійської мови з 15. 09. 2007 року
4.Костенюк Олена Богданівна – вчитель фізичного виховання в початкових класах з 01.09.2008 року.
5.Мацьків (Якимчук) Лілія Романівна – вчитель англійської мови в початкових класах з 01.09.2009 року.
Школа в ХІ столітті.
Сьогодні школа може похвалитися своїми навчальними кабінетами, яких є 13, куточком народознавства, де зібрані речі щоденного вжитку наших предків. Це – старовинний одяг,неповторна українська вишивка. Мабуть не знайдеш в селі людину, яка б не вміла і не захоплювалася цим мистецтвом.
В школі є 12 класних кімнат, а саме: чотири кабінети початкових класів, кабінет української мови, зарубіжної літератури, історії та географії, фізики, біології та хімії, іноземної мови, математики та християнської етики. На даний час у Волсвинській основній школі працює 18 вчителів. У 2009 – 2010 навчальному році навчається 163 учні, з них: у початкових класах – 60 дітей, а у старших класах – 103 учні.
Краєзнавчий куточок. 2009 рік.
У 2007 - 2008 н.р. було створено Великомостівський локальний округ. Всі вчителі нашої школи ввійшли в цей округ. З метою поширення педагогічного досвіду, вчителі нашої школи відвідують уроки в різних школах округу. Радо приймаємо також гостей в стінах рідної школи, з метою краще познайомитися один з одним.
25. 04.2007 рік. Вчителі християнської етики Великомостівського округу під час обговорення уроку у 8 класі. (Вчитель Гнатів С. Я.) У кабінеті християнської етики.
Завжди радо в школі зустрічають пароха нашого села отця Василія, який постійно цікавиться шкільними справами. Не обходиться в школі ні Перше вересня , ні Останній дзвінок без участі нашого пароха.
2001 рік Свято останнього дзвоника.
Вчителі нашої школи намагаються виховувати школярів на засадах християнської моралі, доброти,любові, поваги, людяності, милосердя, чесності та працьовитості. Під керівництвом вчителя християнської етики Гнатів Стефанії Яківни та пароха села отця Василія в школі, у 2000році,засновано «Марійську дружину». В дружину Марії кожного року вступають учні п’ятого класу.
2002 рік. Члени «Марійської дружини» під час виступу в церкві Воздвиження Чесного Хреста у селі Волсвин.
Гнатів Стефанія Яківна - вчитель християнської етики, Запісоцька Руслана, Коліда Ірина, Чала Катерина, Гілевич Люба, Отець Василій Дубецький, Стельмащук Ганна, Гнатів Наталія, Пелих Мар’яна, Сірант Надія Петрівна – педагог – організатор.(Зліва – направо)
Кожного року учні нашої школи починають навчання з Божого дому. Все в житті починається з духовності, із ставлення до Всевишнього. До глибини душі завжди схвильовують повчальні розповіді священика, що примушують задуматись всіх про сутність людського життя.
01.09.2009 рік. По дорозі з Божого дому до школи.
І я переконана, що в такі моменти і такі слова, як добре зерно у родючий грунт, ляжуть у мале серденько дитини, а дорослим нагадають про те, що повинно бути у житті на першому місці. І коли в людини на першому місці Бог, тоді все інше перебуває на своєму місці.
На сьогоднішній день школа може похвалитися своїми вчителями , своїми вихованцями. Школа може похвалитися і щорічними призерами районних олімпіад та різних конкурсів. І в усьому цьому заслуга як самих учнів, так і всього вчительського колективу, яким уміло керує директор школи - Запісоцький Роман Васильович.
2008 рік. Рогаля Любов Іванівна, Гнатів Стефанія Яківна, Сироїд Катерина Василівна, Бутко Ганна Павлівна, Запісоцький Роман Васильович, Меда Марія Степанівна, Ващук Лариса Данилівна,Троць Ганна Іванівна, Стельмащук Наталія Іванівна, Климчук Надія Григорівна,( перший ряд зліва – направо),Запісоцька Галина Григорівна, Лішка Мирослава Василівна, Лялюк Катерина Василівна, Сірант Надія Петрівна, Сторощук Любов Петрівна, Рісна Галина Василівна, Мегіс Іван Володимирович ( другий ряд зліва – направо).
Волсвинська школа як кожний навчальний заклад молодіє своїми вихованцями, дорослішає разом з ними, випускає їх у самостійне життя, знову чекає школярів.
Керівництво Волсвинською школою.
1. Голько Марія Максимівна – з 1944 року завідуюча початкової школи с. Волсвин.
2.Михасюк Степан Володимирович – 1945 рік.
3.Ковальчук ( імя не встановлено) – 1945 – 1948 рік.
4.Квасниця Іван Остапович – 1948 -1952 роки.
5.Саєвич ( Запісоцька )Ольга Павлівна 15.08. 1952 – 25.05. 1955 рік.
6.Радзієвський Андрій - 1955 – 1957 рік.
7.Ірза ( Запісоцька) Параскевія Григорівна – 1957 – 1967рр.
8.Мартинюк Олександр Матвійович – 1967 – 1987 рік
9.Сироїд Катерина Василівна – 1987 – 2003рік.
10.Запісоцький Роман Васильович – 2003 рік.
Основні дати.
- З 1944 року – відкрито початкову школу у с.Волсвин.
- У 1946 року – засновано семирічну школу.
- У 1959 році – школу переіменовано у восьмирічну школу.
- 15.06.1964 року - розпочато будівництво нової школи.
- З 1966 року - започатковано районні олімпіади.
- 15. 08.1967 року - відкрито новозбудовану школу.
- З 01.09. 1967 року – парове опалення новозбудованої школи.
- З 01.09.1971 року – запроваджено в школі групу продовженого дня.
- З 01.09.1986 року - в школу пішли шестирічки.
- З 01.09.1989 року – Волсвинська неповна середня школа.
- У 1990 році - відновлено товариство імені Т.Г.Шевченка.
- 17.10.1990 року - скорочено посаду старшої піонервожатої, а введено посаду - вихователь учнівської молоді.
- З 01.09.1992 року – школу переіменовано в Волсвинську основну школу.
14.З 01.09.1996 року - скасовано посаду вихователь учнівської молоді, а введено – педагог – організатор.
- З 0.09.1997 року – п’ятиденний робочий тиждень в школі.
- З 01.09.1998 року - запроваджено курси з християнської етики.
- 15.09.2000 року – наказ школи про створення методичних об’єднань в школі.
- 30.05.2003 року - засновано літній шкільний табір при школі.
- З 01. 09.2007 року - створено Великомостівський локальний округ.
- З 01.09.2007року скасовано посаду педагога – організатора, а введено посаду заступника директора по виховній роботі.
- З 15.10.2007 року – газове опалення школи.